Van 1 tot 12 oktober staat eerlijke handel in Duffel opnieuw centraal tijdens de Week van de Fair Trade. Dit jaar sluit de gemeente aan bij de nationale campagne ‘Sweet Revolution’, waarmee 80 Vlaamse Faire Gemeenten samen met Fairtrade Belgium desserts in de kijker zetten. Met ingrediënten als
fairtradechocolade, biologische eieren en lokale melk willen ze tonen hoe lekker een rechtvaardig en duurzaam voedselsysteem kan zijn.
De campagne roept inwoners, scholen en verenigingen op om hun favoriete nagerecht te bereiden met duurzame ingrediënten. Want in elke lepel chocolademousse, elk stukje taart of romige pudding schuilt een kans om te kiezen voor producten die boeren, wereldwijd en lokale landbouwers een eerlijk inkomen geven. “Het zijn kleine veranderingen, maar ze maken echt een verschil”, benadrukt schepen van Welzijn Lili Stevens (CD&V). “Door bewust te kiezen voor wat je eet, zet je al een stap richting een duurzamere wereld.”
De aftrap van de actieweek gebeurt traditioneel aan het station. Op woensdagochtend delen vrijwilligers van de Werkgroep Fair Trade en Wereldwinkel Duffel chocoladerepen uit aan pendelaars. Met de slogan Sweet Revolution willen ze reizigers warm maken voor eerlijke keuzes.
Transparantie
Ook in de basisscholen staat fairtrade op het menu. Twee scholen nemen deel aan workshops van Oxfam, waarin kinderen ontdekken hoe groot de ongelijkheid in de cacaosector is en hoe boeren toch een leefbaar loon kunnen krijgen. “Zo leren kinderen al vroeg wat fairtrade betekent”, zegt Stevens.
“Consumenten hebben macht: door te kiezen voor fairtradeproducten ondersteunen ze eerlijke prijzen, transparantie en duurzame gemeenschappen.”, Nora Bertels, Vrijwilliger Wereldwinkel Duffel
De Wereldwinkel zet tijdens de Week van de Fair Trade meerdere initiatieven op. Bezoekers kunnen er producten proeven en deelnemen aan een wedstrijd met prijzen zoals een Jura-koffiemachine of een overnachting in een cabin aan zee met hottub. Wie op zaterdag 11 oktober een lege chocoladewikkel binnenbrengt, krijgt een gratis tablet Bite to Fight-chocolade. “Het is onaanvaardbaar dat mensen die onze favoriete chocolade produceren niet genoeg verdienen om in hun basisbehoeften te voorzien”, zegt vrijwilliger Nora Bertels. “Consumenten hebben macht: door te kiezen voor fairtradeproducten ondersteunen ze eerlijke prijzen, transparantie en duurzame gemeenschappen.”
Misvatting
Daarnaast worden klanten van de wereldwinkel gevraagd een oproep aan politici te ondertekenen voor strengere Europese regels. Die moeten verhinderen dat producten onder de kostprijs van duurzame productie worden aangekocht. “Vrijwillige initiatieven alleen zijn niet voldoende”, aldus Bertels. “In november buigen Belgische en Europese ministers zich over dit voorstel. Nu is hét moment om je stem te laten horen.”
“Het blijft een misvatting dat we alleen boeren in Afrika, Latijns-Amerika en Azië ondersteunen of geen oog hebben voor ecologie. Integendeel: eerlijke handel, klimaatactie en lokale duurzame landbouw gaan bij ons hand in hand.”, Bianca De Wolf, Coördinator Faire Gemeente
Volgens Bianca De Wolf, coördinator van de Faire Gemeente-werking, gaat eerlijke handel veel verder dan alleen boeren in het Zuiden steunen. “Het blijft een misvatting dat we alleen boeren in Afrika, Latijns-Amerika en Azië ondersteunen of geen oog hebben voor ecologie. Integendeel: eerlijke handel, klimaatactie en lokale duurzame landbouw gaan bij ons hand in hand.”
Ook Philippe Weiler, directeur van Fairtrade Belgium, benadrukt de kracht van samenwerking. “Al 35 jaar zetten we in België het Fairtradelabel op de kaart. We zien dat we impact hebben en voedselsystemen stap voor stap duurzamer maken. Maar de uitdagingen blijven groot. Met de Sweet Revolution willen we samen met de Faire Gemeenten die verandering versnellen door de link te maken met lokale duurzame en bio producten. Want echte verandering proeft naar samenwerking.”