Iedere school zou iets moeten leren over eerlijke handel

09.10.2025

Van 1 tot 12 oktober staat eerlijke handel opnieuw centraal tijdens de Week van de Fair Trade. Ook de Duffelse wereld- winkel doet mee met verschillende acties en workshops rond eerlijke handel. De leerlingen van basisschool ’t Kofschip kregen deze week uitleg over wat er allemaal schuilgaat achter een stukje chocolade.

Fair trade of eerlijke handel is een handelssysteem dat producenten in het Zuiden de kans geeft op een menswaardig bestaan. Door eerlijke prijzen en
duurzame samenwerkingen kunnen boeren investeren in hun familie en gemeenschap. “Het is onaanvaardbaar dat mensen die onze favoriete chocolade produceren niet genoeg verdienen om in hun basisbehoeften te voorzien”, zegt Nora Bertels, vrijwilliger bij Wereldwinkel Duffel. “Consumenten hebben macht: door te kiezen voor fairtradeproducten ondersteunen ze eerlijkeprijzen, transparantie en duurzame gemeenschappen.”

“Het is niet eerlijk dat ze er hard voor moeten werken en er bijna niets voor krijgen” Tamara, Leerling

De campagne van dit jaar focust op desserts, zo willen Fairtrade Belgium en de Faire Gemeenten tonen dat iedereen een verschil kan maken, door te kiezen voor producten die goed zijnvoor mens en planeet. “Denk aan chocolade, bananen, suiker, koffie of honing: stuk voor stuk ingrediënten die je elke dag in je keuken gebruikt, maar die met een Fairtrade-label garant staan voor betere leef- en werkvoorwaarden voor de producenten.”

Ongelijkheid doorbreken

Tijdens de workshop neemt Nora de leerlingen stap voor stap mee in de wereld van cacao. Ze leren hoe de boon groeit, welke weg ze af legt tot in onze winkels en waarom er zoveel ongelijkheid heerst in de cacaosector. De meeste cacao wordt geteeld in West-Afrika, waar veel boeren nog altijd onderbetaald worden. “De wereldwijde cacaosector wordt gedomineerd door enkele grote bedrijven”, legt Bertels uit. “Kleinschalige boeren krijgen
daardoor zelden een eerlijke kans. Fair trade probeert die ongelijkheid te doorbreken door structureel hogere prijzen te betalen en duurzame projecten te ondersteunen.” De leerlingen gaan aan de slag met een vragenlijst en praten samen over wat ze leren. Het onderwerp roept veel reacties op. Tamara (9) vertelt dat ze het fairtradelabel wel kent van in de winkel, maar nooit goed wist wat het betekende. “Nu snap ik dat het te maken heeft met eerlijk betaald worden”, zegt ze. Ook haar klasgenoten vinden het belangrijk dat kinderen in andere landen niet uitgebuit worden. “Het is
niet eerlijk dat ze er hard voor moeten werken en er bijna niets voor krijgen”, vindt ze.

Eerlijke handel

Helena (10) herinnert zich dat ze in een vorig schooljaar al eens over fair trade leerden. “Maar nu begrijp ik het beter. Mijn plusmama is ooit naar Oeganda geweest en heeft daar met kinderen gewerkt. Daardoor weet ik dat het leven daar niet vanzelfsprekend is.” Ook Marie (10) zegt dat ze voortaan beter zal letten op het logo. “Als mijn papa chocolade koopt, kijkt hij daar soms al naar, maar ik ga dat nu zelf ook doen.” De anderen knikken instemmend: ze vinden het belangrijk dat meer kinderen leren waar producten vandaan komen en wat eerlijke handel betekent. “Iedere school zou daar iets over moeten leren. Wij hebben alles, dus we mogen ook wel stilstaan bij wie het niet gemakkelijk heeft”, sluit Tamara af.

De workshop sluit aan bij de bredere missie van de Wereldwinkel: het bevorderen van rechtvaardige en duurzame wereldhandel. “Wie op jonge leeftijd begrijpt waar producten vandaan komen, kijkt anders naar consumptie”, sluit Bertels af.